Verslag jaarlijkse excursie

WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.01
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.01 (1)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.04
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.04 (4)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.04 (3)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.04 (2)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.04 (1)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03 (5)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03 (4)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03 (3)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03 (2)
WhatsApp Image 2024-09-21 at 22.15.03 (1)

Klik rechts op het pijltje op de foto voor de volgende foto.
Bij een smartphone kunt u naar links schuiven.

Op 21 september jl. vond de jaarlijkse excursie van de vereniging plaats. Deze keer ging de reis naar de fraaie Achterhoek, waar het lommerrijke landschap op een prachtige zonovergoten dag de eerste tinten van de vroege herfst toonde. De eerste bestemming was het “kastelendorp” Vorden, waar we werden verwacht op kasteel Hackfort. De excursie stond dit jaar in het teken van Berend van Hackfort (± 1477-1557), de veldheer die in 1530 namens de hertog van Gelre Westerwolde veroverde. Jochem Abbes leidde het onderwerp in de bus in met een schets van de Gelderse Oorlogen en de rol van Berend van Hackfort in Westerwolde. We begonnen het bezoek met koffie en gebak op het terras van koetshuis met uitzicht op de moestuin van het kasteel. Daarna werden we opgesplitst in twee groepen die onder leiding van een gids het park (met imposante watermolen) en het kasteel bezichtigden. Hoogtepunt was daarbij het portret van Berend van Hackfort dat in de Grote Zaal van het kasteel hing. In het huis zelf was vooral de centrale hal met het imposante trappenhuis prachtig om te zien. Na een groepsfoto op het bordes van het kasteel vertrokken we van het landgoed om aansluitend in het centrum van Vorden de middagpauze door te brengen.

Om half twee werd de excursie vervolgd met een bezoek aan de historische Protestantse (Hervormde) kerk van Vorden, die in de Middeleeuwen aan St. Antonius was gewijd. In de ruime gotische kerk werden we opgewacht door twee gidsen van de plaatselijke kerkelijk gemeente die ons in twee groepen de bouwgeschiedenis van de kerk vertelden. In de kerk viel vooral het statige gotische koor op met een serie mooie gewelfschilderingen die bij de restauratie van 1995 werden ontdekt. Uiteraard stonden we stil bij de imposante grafzerk van Berend van Hackfort uit 1557 die niet meer op de grafkelder in het koor ligt, maar rechtop tegen de muur onder het orgel staat. In de 17e eeuw was het reliëf van de zerk nog zo scherp, dat op grond daarvan het portret – dat we op het kasteel zagen – kon worden geschilderd.

Na het bezoek aan de kerk van Vorden vertrokken we richting Lievelde. De route voerde ons onder andere langs Ruurlo (met het kasteel), waar Geert Teis ligt begraven. Kineke Kuper-Dijkmeijer vertelde in de bus iets over het leven en de betekenis van de dichter van het Grunnegs volkslaid. Dat was tevens een aanloop voor de voorzitter om alvast het volgende doel van de reis in te leiden: Erve Kots bij Lievelde. In dezelfde periode dat het Groninger regionalisme hoogtij vierde, begon landbouwer Bernard Weenink een openluchtmuseum in de monumentale boerderij die hij in 1936 had gekocht van de familie Kots. Het gaat om een prachtige boerderij uit plm. 1500, een zogenaamd “lös hoes”, dat rond 1750 werd aangepast en sindsdien grotendeels bleef bewaard. Op het erf staan verschillende historische waarin het oude boerenleven en tal van ambachten tot leven worden gebracht. Een soort openluchtmuseum van Arnhem in het klein, zo zou je Erve Kots kunnen typeren. Het geheel is prachtig, waarbij vooral het oude erve Kots (de hoofdboerderij) een “historische sensatie” op zichzelf is: zelfs het bewoonde – en ingerichte – voorhuis ademt nog steeds de sfeer uit de jaren ’30 van de vorige eeuw toen de familie Kots er nog woonde. De deelnemers genoten ervan, temeer omdat allerlei associaties met Westerwolde en herinneringen aan vroeger naar boven kwamen. Ook hier werden we door twee gidsen begeleid, terwijl er ook de gelegenheid was om het terrein met de gebouwen op eigen gelegenheid te bezichtigen. “Zo iets moesten we ook in Westerwolde hebben”, werd er gezegd…

Aan het einde van de middag vertrokken we richting huis, waarbij we onderweg Het roode hert in Dalfsen aandeden om daar het gezamenlijke diner te gebruiken. In een prima sfeer met geanimeerd gesprek werd nagepraat over hetgeen we de dag hebben gezien. Na het diner gingen we richting Onstwedde, waar we om 21.15 arriveerden bij de Juffertoren. “Een zeer geslaagde dag”, was het commentaar. Waarvan akte.

foto’s en tekst: Jochem Abbes.